Kontrole Sanepidu należą do jednych z najbardziej stresujących doświadczeń dla przedsiębiorców w każdej branży, w tym salonów beauty i spa. Warto wiedzieć przed wizytą Sanepidu jakie jest wymagane dla naszej działalności wyposażenie gabinetów kosmetycznych. Opole, w którym z roku na rok wzrasta liczba salonów świadczących usługi kosmetyczne jest miejscowością gdzie z jednej strony dostęp do niezbędnych sprzętów i akcesoriów jest łatwy, a z drugiej strony nierzadko kontrole wykazują uchybienia. Sprawdźmy, w co powinien być wyposażony nasz salon!
Podstawowe wyposażenie salonu kosmetycznego
Niezależnie od tego, jakie zabiegi planujemy wykonywać w naszym gabinecie, musimy zapewnić w nim podstawowe wyposażenie. Musimy zapewnić:
- miejsce na odzież wierzchnią klientów
- poczekalnię
- pojemniki na odpady
- miejsce na sprzęt i środki czystości (w tym środki do dezynfekcji), preparaty kosmetyczne oraz bieliznę: czystą i brudną
- toalety dla pracowników oraz klientów
Z pewnością wymienione wyżej elementy nie są dla nikogo zaskoczeniem: raczej każdy biznesplan zakłada zakup podstawowych mebli do salonu oraz wyodrębnienie toalet.
Wykonywane zabiegi a wyposażenie gabinetów kosmetycznych
Dalsze wymagania Sanepidu są bardziej uszczegółowione i to od rodzaju wykonywanych zabiegów zależy niezbędne wyposażenie gabinetów kosmetycznych. Opole może zasięgać dokładnych informacji w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej: tutaj opiszemy jednak skrótowo wymagania, by uświadomić przyszłych i obecnych przedsiębiorców, z jakimi zakupami muszą się liczyć.
Jeśli planujemy wykonywać pedicure, w naszym salonie koniecznie znaleźć się musi przenośny brodzik do moczenia nóg oraz brodzik z dostępem do bieżącej, ciepłej i zimnej wody. Brodzik przenośny koniecznie dezynfekujemy po każdym użyciu.
Wszelkie zabiegi na ciało, takie jak peelingi i masaże, w trakcie których dochodzi do zanieczyszczenia ciała klienta, powodują konieczność wyposażenia salonu kosmetycznego w łazienkę, w której musi znajdować się umywalka, natrysk i miska ustępowa.
Jeśli mamy gabinet jednostanowiskowy (a od takiego często zaczyna się działalność), wówczas przepisy określają, że z pomieszczenia, w którym wykonujemy zabiegi możemy wydzielić część przeznaczoną do spożywania posiłków przez pracowników oraz służącą za szatnię.
Najważniejsza jest higiena
Zalecenia Sanepidu mają jeden cel i nie jest nim utrudnianie życia przedsiębiorcom, ale zapewnienie maksymalnej higieny i bezpieczeństwa oraz zdrowia klientom gabinetów kosmetycznych. W tym celu uregulowane są m.in. takie kwestie jak:
- postępowanie z odpadami: pojemniki na nie powinny być wyposażone w worki oraz zamykane, umieszczone w każdym pomieszczeniu, gdzie wykonywane są zabiegi; specjalnie oznakowane pojemniki przygotowuje się na materiały mające kontakt z wydzielinami ciała i krwią
- przechowywanie i pranie bielizny i odzieży: gabinet powinien posiadać wyposażoną w szafki szatnię, gdzie oddzielnie przechowuje się odzież roboczą, ochronną i własną oraz miejsce wyposażone w zamykane pojemniki do przechowywania brudnej bielizny i odzieży, która powinna być prana poza gabinetem, chyba, że jest on wyposażony w odpowiadającą wymogom prawnym pralnię